Ludzkie mózgi, parametry i urządzenia

Noam Chomsky zaproponował swój MODUŁ NABYWANIA MOWY, aby wyjaśnić ludzkie uczenie się języka.

 

To prawda, że ludzka giętkość w nauce języka maleje po 14 roku życia; nikt nie umie się nauczyć języka po prostu na pamięć, a musi być po temu jakaś zdolność logiczna, i da się ją nazwać modułem.

 

Rozumiem, że angielskie słówko device może znaczyć coś zaprojektowanego, równie dobrze jak coś, co projektuje.

 

W codziennym języku device jest jednak urządzeniem, które może być kierowane zewnętrznie. Skojarzenie z taki rządem nie ma jak być moim ideałem.

 

Na przełomie XIX i XX stulecia, ludzie byli już do specjalizacji dobrze przyzwyczajeni. Lingwistyka była odrębna od psychologii, jak neurologia od endokrynologii. Określano ludzką mowę jako przynależną z dwoma rejonami mózgu, BROCA i WERNICKE.

 

1. Jednakowoż, czy uczymy się języka, nie słysząc go i nie widząc? Wernicke czy Broca, rejony te nie są gnostyczną tkanką mózgu dla zmysłów.

ILUSTRACJA: LOKALIZACJE REJONÓW MÓZGU

REJONY SPECJALIZACJI PÓŁKULI MÓZGOWEJ. MOTORYCZNA NA CZERWONO, CZUCIOWA NA NIEBIESKO, SŁUCHOWA NA ZIELONO, A WZROKOWA NA ŻÓŁTO. CZĘŚCI PSYCHICZNE W KOLORACH JAŚNIEJSZYCH. ŹRÓDŁO: GRAY; KLIK ŁĄCZY Z WIKIMEDIA COMMONS.

 

Rejony „psychiczne” mózgu jak w ilustracji wyżej to inna nazwa dla mózgowych struktur gnostycznych. Sąsiadują one z rejonami prymarnymi dla zmysłów.

 

Kora gnostyczna ma wiedzę o zmyśle, czy to słuchu, czy wzroku, jak rozwinęła go poszczególna osoba. Wiedza ta jest częściowo psychologiczna, stąd nazwa „psychiczne”.

 

W naszym postrzeganiu języka biorą udział neurony zarówno prymarne jak gnostyczne zmysłów.

 

2. Znając język, czy mówimy bądź piszemy nasze Te i Zet bez myślenia zorientowanego na cel? W ludzkim działaniu celowym biorą udział obydwa płaty czołowe.

IMAGE: BRAIN FRONTAL LOBE

OBROTOWA ANIMACJA LUDZKIEGO MÓZGU POKAZUJĄCA LEWY PŁAT CZOŁOWY. ŹRÓDŁO: POLYGON DATA BY LIFE SCIENCE DATABASES (LSDB); CC-BY-SA-2.1-jp. KLIK ŁĄCZY Z WIKIMEDIA COMMONS.

 

3. Czy ludzie byliby w stanie wyewoluować język w jakimś „bezczasie” i „bezprzestrzeni”?

 

Wernicke czy Broca to nie układ limbiczny, pień mózgu, czy struktury gnostyczne ciemienia, integrujące postrzeganie dla myśli.

 

ILUSTRACJA: UKŁAD LIMBICZNY

UKŁAD LIMBICZNY; ŹRODŁO: BLAUSEN.COM STAFF (2014). „MEDICAL GALLERY OF BLAUSEN MEDICAL 2014”. WIKIJOURNAL OF MEDICINE 1 (2). DOI:10.15347/WJM/2014.010. ISSN 2002-4436.

 

Układ limbiczny bierze udział w ludzkich reakcjach orientacyjnych o składowych psychologicznych. Reakcje te nie są ograniczone do behawiorystycznego ataku czy ucieczki. Są częścią decyzji jak rozejrzenie się, wzięcie tekstu w ręce czy wybór, by czytać dalej.

 

Pień mózgu mediuje rozwinięcie reakcji orientacyjnej. Przekazuje bodźce do kory nowej, czyli szarej, zarówno jak do autonomicznego układu nerwowego.
ILUSTRACJA: PIEŃ MÓZGU

PIEŃ MÓZGU: BLAUSEN.COM STAFF (2014). „MEDICAL GALLERY OF BLAUSEN MEDICAL 2014”. WIKIJOURNAL OF MEDICINE 1 (2). DOI:10.15347/WJM/2014.010. ISSN 2002-4436.

 

Serca i mózgi drętwieją, bez funkcji ciemieniowej. Uraz może skutkować dysfazją/afazją, dyskalkulią, dysleksją, apraksją, oraz agnozją, PODAJE WIKIPEDIA.

REJON BROCA jest tylko małą proporcją dominującego płata czołowego, a WERNICKE przynależy z dominującym płatem skroniowym, podczas gdy wszystkie wyżej wymienione struktury neuronalne to tkanka, która uczy się ze specyfiką właściwą ludzkiej osobie.

*****

Dlatego wolę zawsze pojęcie ludzkiej struktury mownej, raczej niż Modułu Nabywania Mowy. Wprawa językowa potrzebuje mniej więcej całego mózgu, bez względu na wiek.

Zapraszam do lektury,
ASPEKTY, CZY KOGNITYWNE ZMIENNE?

*****

Wiek XXI zawitał już dość dawno; język i psychologia potrafią dobrze funkcjonować razem, jako psycholingwistyka.

 

Dyscyplina ta zdobyła uwagę w drugiej połowie wieku XX, a to sercem i rozumem przeciw behawioryzmowi, który jest właściwie zbyt prymitywny dla rzetelnego pojmowania języka.

 

Nawet jeżeli nasza wiedza o ludzkim mózgu i języku jest bardzo ogólna, zrozumiemy ten prosty argument.

 

Mózg nie ma pojedynczej struktury nadrzędnej, którą dałoby się nazwać „szefem”. Mózgi tworzą wewnętrzne siatki. Jednym razem, jedna siatka czy jej część jest aktywna. Innym, inna siatka bądź jej część.

 

Czy nazwalibyśmy to duszą, osobowością, czy epifenomenem mózgu (jeśli skrajnie zmęczeni), ludzka psyche orientuje się i reorientuje dla aktywności bez żadnego stale dominującego zakrętu czy rowka.

 

Jeżeli podobałaby się nam taka polityczna metafora, struktury mózgu są raczej demokracją. Nie ma króla czy królowej, którzy by cały czas prezydowali.

 

Nie ma też uniwersalnego sposobu by widzieć, słyszeć, czuć, myśleć, a fragmentaryczne obrazy ludzkiego mózgu nie mają jak dobrze służyć ludzkości. Metody bodziec-reakcja mogą jedynie się okazać prostackie.

 

Dlatego nie widzę sensu rozpoznawania w mózgu „urządzeń” i skanowania ich dla parametrów. Zapraszam do lektury:
JABŁKA NA NOSACH

 

Widzę natomiast sens tworzenia językowych narzędzi, których ludzki mózg może używać. Gramatyka byłaby bardzo trudna bez taktyki. Mój gramatyczny netlog prezentuje logiczny pakiet dla amerykańskiego. Zapraszam.
GRAMATYCZNY NET LOG

*****

LINK: READ THIS IN AMERICAN ENGLISH

Reklamy

Zapraszam do komentowania

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s